Już na początku XIII wieku pojawiła się w dokumentach pierwsza wzmianka o Koprivnicy. 

Kilkadziesiąt lat później osiedlili się tutaj franciszkanie, którzy postanowili wybudować tutaj klasztor i kościół pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Właśnie wtedy miasteczko stało się centrum Podraviny, a od 1356 roku wolnym miastem królewskim.

Twierdzę Kamengrad postawiono w drugiej połowie XV wieku, jednak dzisiaj jest ona w ruinie. Kiedyś odbywały się tam ważne historycznie wydarzenia, jak chociażby zjazd możnowładców chorwackich 30 dni po bitwie pod Mohaczem, która miała miejsce w 1526 roku. W połowie XVI wieku miasto i twierdza weszły w skład Wojskowej Krajiny Slawonii. W tym samym czasie miasto silnie się rozwinęło, ponieważ stało się siedzibą cechów rzemieślniczych. Popularne i znane w całej okolicy stały się produkty tworzone przez miejscowych kowali, rzeźników, szewców i mieczników.

Na mocy dekretu Marii Teresy z 1765 roku centrum wojskowe przeniesiono do Bjelovaru, tym samym Koprovnica wyłączona została z Wojskowej Krajiny.

W roku 1870 w mieście powstała kolej żelazna, która prowadziła z Budapesztu przez Zakany i Koprovnicę do Zagrzebia. Trasa ta istnieje nadal i jeżeli planujemy wyjazd do Chorwacji pociągiem, warto pomyśleć o tym środku transportu. Z Polski można dotrzeć do Budapesztu, a stamtąd do stolicy Chorwacji.

Kolej pomogła Koprovnicy w dalszym rozwoju, ponieważ dzięki niej o wiele szybciej docierały do miasta wpływy kulturowe z terenów monarchii austro-węgierskiej. Powstał teatr, pojawiły się biblioteki, rozwinęła się także działalność partii politycznych.

W wieku XX-tym postawiono na rozwój przemysłu. Wówczas to powstała fabryka Danica, która zajmowała się produkcją wyrobów chemicznych, głównie farb. W latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia pojawiła się fabryka przetwórstwa owocowo-warzywnego Podravka, której jeden z produktów kojarzy zapewne wielu Polaków. Któż z nas bowiem nie słyszał o przyprawie warzywnej o nazwie "Vegeta"?